Bijna zomervakantie...! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Marjolein Vermeeren - WaarBenJij.nu Bijna zomervakantie...! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Marjolein Vermeeren - WaarBenJij.nu

Bijna zomervakantie...!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

16 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Met nog 4 dagen te gaan voordat ik voor de zomer naar Nederland kom is het tijd voor mijn laatste verslag van dit eerste schooljaar op de Academy in Londen.

Verdergaand bij waar ik gebleven was in mijn laatste verslag: de fluitexamens. Mijn tweede fluitexamen waarin ik 3 stukken moest spelen ging best goed, ook het stuk wat ik uit mijn hoofd ging spelen ging prima, dus ik was tevreden. Ruim een week later kregen we de uitslagen en ik had voor beide examens de classificatie ‘merit’. Dit is moeilijk te vergelijken met de Nederlandse scores want ze zijn vooral op de Academy erg streng in het toekennen van hoge scores volgens mijn fluitdocente en ze verzekerde mij dat ik erg tevreden kon zijn met dit resultaat! ‘Merit’ wordt omschreven als: ‘Accomplished performance demonstrating a high level of technical proficiency and musical understanding throughout. The performance is consistently fluent, though it may contain rare, unobtrusive slips, and it is consistently communicative, demonstrating very strong presentational values.’ Het jury commentaar was positief en de mooiste opmerking was over het laatste stuk dat ik heb gespeeld van de componist Messiaen ‘Merle Noire was given an excellent performance which showed a strong musical intelligence and good communication’. Tevreden met het resultaat en met een goed gevoel de examens in het eerste jaar afgesloten met ruimte voor groei in het volgend jaar!

Het weekend na de examens kreeg ik bezoek van de 4 dames van de harmonie: Sharon, Carline, Sophie en Juliët. Het duurde even voordat ze er daadwerkelijk waren (2 uur vertraging) maar daarna hebben we wel een weekend vol met plezier gehad. We hebben veel gelopen en gereisd met de bus en metro om in 2 dagen zoveel mogelijk van de stad te zien en dat is wel gelukt denk ik: Big Ben, Buckingham Palace, M&M World, Hamleys Toy Store, Royal Academy of Music, boottochtje over de Thames, Concert van het jeugd symfonieorkest van de Guildhall school of Music, fish & chips eten in een Engelse pub… Achteraf hoorde ik dat ze doodmoe waren toen ze zondagavond laat weer eenmaal thuis waren, we hebben de tijd optimaal besteed en het was erg gezellig, moe maar voldaan!

Met de examens achter de rug heb ik ook wat meer tijd gehad om andere leuke dingen te doen (of meer dan normaal), zo ben ik op een zaterdag bijvoorbeeld samen met Linda naar de beroemde markt geweest in Notting Hill. Het was prachtig weer en ontzettend druk en gezellig op de straten, we hebben er uren rondgelopen, onze ogen uitgekeken en veel gekletst! Notting Hill staat bekend om de typische huisjes waarvan de gevels allemaal een andere (felle) kleur hebben, en op de markt kun je van alles krijgen, van antiek (en prullen) tot verse groenten en fruit.

Verder ben ik ook nog 3 avonden in 8 dagen tijd naar een concert geweest in the Royal Festival Hall, als student heb je kaartjes voor een paar pond. Drie keer speelde mijn docente, Karen Jones, eerste fluit in the Royal Philharmonic Orchestra en de derde keer speelden 2 andere docenten van de Academy (waaronder het hoofd van onze afdeling die mijn examens heeft beoordeeld) met the Philharmonia Orchestra. Tijdens dat laatste concert zag ik nog een bekende in het orkest, namelijk Gijs Kramers op altviool, die dirigent was van het Ricciotti Ensemble in Amsterdam tijdens de tournee dat ik daar ook in speelde in 2011. Ze speelde onder andere the Firebird van Stravinsky en Ravel’s piano concert in G en we zaten daar met een aantal fluitisten op rij te ‘genieten’ van het feit dat dit keer onze docenten zich moesten uitsloven en die moeilijke orkestpartijen onder druk moesten spelen. Uiteraard deden ze dat erg goed en overtuigend (anders waren ze niet onze docenten geweest…). De beide concerten waarin Karen speelde waren fantastisch, vooral het eerste concert (ik was daar samen met Linda) met de Orgelsymfonie van Saint-Saëns, Les nuits d’été van Berlioz en Ravel’s Valses nobles et sentimentales met prachtige fluitsolo’s. Ik zit echt te genieten als Karen solo’s speelt en dan ben ik zelfs trots dat ik van haar les mag krijgen.

Twee weken geleden ben ik ook nog een paar dagen thuis geweest want ik had repetitie en concert/examen met mijn trio: fluit, hobo, harp met Veerle en Beate die ik in het Nationaal Jeugd Orkest heb leren kennen. Vorig jaar speelden we samen op mijn eindexamen in Tilburg, twee weken geleden hebben we gespeeld op het kamermuziek examen van Veerle en volgende week spelen we in Utrecht op het eindexamen van Beate. Het klikt vriendschappelijk en muzikaal erg goed, dus de moeite waard om daarvoor op en neer te komen!

Ondertussen zijn een groot aantal collega fluitisten, studenten en huisgenoten al vertrokken voor de zomer naar hun eigen land, sommigen komen terug na de zomer, anderen zijn afgestudeerd en gaan weer hun eigen weg. Het wordt dan ook steeds rustiger op de Academy en in Ashwell en dat is eigenlijk ook wel fijn. We hebben een barbecue gehad hier het afgelopen weekend en we spelen best regelmatig tafeltennis voor of na het eten, erg gezellig! Wat ook erg leuk is om te doen is het WK voetbal kijken in een huis zoals Ashwell met allemaal verschillende nationaliteiten, zeker als Nederland dan de wereldkampioen Spanje verslaat met 5-1 en je de enige Nederlander bent in huis tegenover minstens 5 Spanjaarden, wat heb ik gelachen  De ochtend daarna kwam ik binnenlopen bij het ontbijt, Spanjaarden: “Go away, we don’t want to see you, is was horrible” Haha, grapje natuurlijk, maar dat zorgt wel voor een leuke sfeer in huis!

Vorige week is Linda ook al vertrokken naar Nederland, maar niet voordat we de lang (aan onszelf) beloofde ontspanningsavond hadden gehad waarop we samen hebben gekookt en genoten van een gebakje en lekker glas wijn! Ik blijf nog in Londen omdat ik ben ingedeeld in een project met het barokensemble van de Academy. Ik speel traverso in het ensemble/orkest bestaande uit violen, altviolen, cello, viola da gamba, klavecimbel, barokhobo’s, barokfagot en traverso’s en het wordt geleid door onze traverso docente, Lisa Beznosiuk. We hadden vandaag het eerste concert op de Academy en woensdag gaan we naar een prachtig landhuis uit de 17e eeuw in Hatchlands Park, allemaal in originele stijl (Barok stijl uiteraard) met originele instrumenten uit die tijd, dat wordt vast en zeker een fantastische ervaring.
Verder heb ik nog veel uren fluitles ‘tegoed’ van Karen, we zijn nog niet door de uren heen die ik op jaarbasis zou moeten krijgen, dus ik blijf hard studeren en heb ook iedere week anderhalf uur les. Donderdag is mijn laatste les en vrijdag kom ik naar Nederland voor de zomervakantie. Ik ga echter niet stil zitten, af en toe werken bij Toverland in de telkamer, maar veel belangrijker nog zijn 2 audities die ik hoop te mogen doen in juli. Een auditie begin juli voor een professioneel orkest en een auditie eind juli voor een orkestacademie (stageplaats in een professioneel orkest) in Londen. Ik weet dat echter nog niet zeker want ik moet wachten op de uitnodigingen om daadwerkelijk te mogen komen voorspelen (ik heb daarvoor mijn cv en motivatie moeten opsturen bij de aanmeldingen). Vanwege deze audities heb ik ook midden in juli nog een keer fluitles en moet ik dus terug komen naar Londen. We hebben echter besloten dat pap en mam dan meekomen en dat we er een leuk weekend van maken samen. Het is iedere zomer de tijd van de populaire serie klassieke concerten ‘BBC Proms’ en het weekend dat wij komen speelt Karen fluit in The World Orchestra of Peace in de Royal Albert Hall, daarvoor hebben we uiteraard tickets geboekt want dat mogen we niet missen!

In augustus, na de audities, heb ik dan eindelijk echt vakantie en kan ik lekker bijkomen van het eerste jaar in Londen. Ik kan terugblikken op een fantastisch jaar waarin ik enorm veel geleerd heb op het gebied van fluitspelen maar waarin ik voornamelijk zo ontzettend veel ervaringen heb opgedaan die mij enorm verrijken en die ik nooit had gehad als ik in Nederland was blijven studeren. Het is in zo’n vaart gegaan dat ik het gevoel heb dat ik echt even tijd nodig heb om alles te laten bezinken en weer op te laden voor volgend jaar. Dat nieuwe schooljaar begint op 15 september en tot die tijd zal ik dan ook even geen verslagen meer schrijven, ik ben immers ‘gewoon’ in Nederland. Lekker thuis ontspannen en afspreken met vrienden die ik al lang niet meer gezien heb: genieten!
Na de zomer ben ik weer terug op dit blog met meer lange verslagen over de avonturen in Londen…

  • 17 Juni 2014 - 09:39

    Tina:

    Mooi verslag Marjolein! Veel succes nog daar met je laatste loodjes voor dit jaar.
    Daarna zullen we ons snel weer zien in t mooie Zaerum;).
    groetjes vanuit Berlijn!
    Xje Tina

  • 17 Juni 2014 - 10:04

    Opa En Oma Kerstjens:

    Lieve Marjolein,
    Wij zijn zo apentrots op Je, waar haal Je het allemaal vandaan de moed de kracht de power en spirit Je doorzettings vermogen om zo veel mogelijk kennis tot Je te nemen,maar ja zo heel erg vreemd is dat nou ook weer niet,want zo lang als Je oud bent ,heb Je altijd die eigenschap gehad,geweldig geweldig
    wij verheugen ons erop om Je de komende dagen te kunnen ontmoeten bij een lekker kopje koffie ,Je weet wel in de Schepersstraat in Sev........
    Marjolein tot ziens
    groet Opa en Oma.K

  • 31 Juli 2014 - 10:26

    Annemie Mooren:

    Hallo Marjolein.

    Wat een geweldig verslag. Ik heb met veel plezier dit verslag gelezen.
    Wat heb je toch al veel bereikt dit afgelopen jaar in Engeland.
    Ik hoop dat je voor de audities geslaagd bent en dat je hier mee mag beginnen.
    Ik wens je veel succes.

    Groetjes Annemie en fam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 55464

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 04 Juli 2015

Royal Academy of Music, London

19 Februari 2018 - 30 November -0001

Göteborgs Symfoniker

Landen bezocht: